Lētās degvielas prieki nebūs ilgi

Image

Ar globālā vīrusa Covid-19 izplatīšanos un centieniem to ierobežot saistītā ekonomisko procesu palēnināšanās atspoguļojas arī degvielas tirgū, un autobraucējus noteikti iepriecina fakts, ka uz vispārējo sarežģījumu fona uzpildes stacijās tagad jāatstāj mazāk naudas nekā iepriekš.

Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka dīzeļdegvielas noieta kritums martā pret februāri bija 12%, savukārt benzīns realizēts par 45% mazākā apjomā. Degvielas cenas pēdējo trīs mēnešu laikā samazinājušās par 30 centiem par vienu litru, vēsta TV3 raidījums 900 sekundes.

Kā norāda Degvielas tirgotāju asociācijas izpilddirektore Ieva Ligere, tās pielāgojas atbilstoši tirgus apstākļiem un tendencēm naftas tirgū, savukārt uzcenojums ir katra tirgotāja lieta. Pieņemot, ka degvielas cena ir 1 eiro par litru, apmēram 60 centi no tās ir nodokļi un nodevas, 30 centi - degvielas iepirkuma cena, bet atlikušie aptuveni 10 centi ir mazumtirgotāja izmaksas, ko veido uzpildes staciju uzturēšana, darbinieku algas u.tml.

Tikmēr ekonomikas eksperti uzskata, ka no Eiropas vairumtirdzniecības cenām izrietošā indikatīvā benzīna cena jau kopš marta beigām atrodas zem viena eiro – ap 95 centiem par litru. Arī naftas tirgus eksperts, ekonomists Zigurds Vaikulis lēš, ka Latvijas benzīntankos 95. markas benzīnam jāmaksā vidēji 95 centus.




Latvijā degvielas uzpildes stacijas, tā šķiet, vairāk konkurē ar kafijas garšām nekā ar benzīna cenām, jo 95.markas benzīnam Latvijā jau mēnesi bija jāmaksā zem 1 eiro par litru, uzskata Vaikulis.


Un tomēr jau vasarā naftas pieprasījumam pasaulē vajadzētu atjaunoties un cenas tuvāko mēnešu laikā sāks kāpt. Citiem vārdiem, normalizējoties situācijai, augšup kāps arī naftas cena un sasniegs aptuveni 40 līdz 50 dolārus par barelu. Pie šiem cenu līmeņiem, pārnesot to uz mūsu mazumtirdzniecības cenām, 95. markas benzīns tad maksās 1,15 eiro līdz 1,20 eiro par litru, prognozē eksperts.

Sadarbībai un ieteikumiem - [email protected]